TEORI -TEORI TENTANG MOTIVASI

Teori Keperluan Hieraki Maslow.

        Abraham Maslow melihat individu sebagai sesuatu yang berintegrasi dan penyusun keseluruhan. Contohnya seorang insan yang lapar, ianya bukan sebahagian daripada individu tersebut sebaliknya keseluruhan diri individu menunjukkan rasa lapar. Teori Maslow ini ada berkaitan dengan personaliti dan menitik beratkan beberapa andaian yang berkaitan dengan motivasi. Beliau menekankan keseluruhan diri individu bergerak, bukan hanya sebahagian daripada individu. Pendekatan Humanistik melibatkan teori-teori yang melihat kepada nilai-nilai kemanusiaan dalam perkembangan potensi individu. Abraham Maslow melihat manusia dengan pandangan optimistik. Kajian Maslow adalah terhadap kesihatan psikologi berbanding penyakit, tentang perkembangan manusia,potensi dan kebaikan manusia berbanding kelemahan manusia. Maslow berpendapat kejahatan bukanlah sebahagian dari kehidupan tetapi disebabkan oleh persekitaran yang tidak sempurna.



Teori Dua Faktor

        Dikenali sebagai teori motivasi Herzberg atau teori hygiene. Teori ini dikembangkan oleh Frederick Irving Herzberg (1923-2000). Merupakan seorang psikologi asal Amerika Syarikat. Ia dianggap sebagai salah satu pemikir besar dalam bidang pengurusan dan teori motivasi. Frederick Herzberg menyatakan bahawa ada faktor-faktor tertentu di tempat kerja yang menyebabkan kepuasan kerja, sementara pada bahagian lain ada pula faktor lain yang menyebakan ketidakpuasaan. Dengan kata lain, kepuasan dan ketidakpuasaan kerja sehubungan satu sama lain. Faktor tertentu di tempat kerja tersebut oleh Frederick Herzberg didefinasikan sebagai faktor kesihatan dan faktor pemuas. Dua faktor ini dialamatkan kepada faktor intrinsik dan faktor ekstrinsik, dimana faktor intrinsik adalah faktor yang mendorong karyawan termotivasi, iaitu daya dorong yang timbul dari dalam diri masing-masing orang, dan terutama dari organisasi tempatnya bekerja.


Teori X dan Teori Y.

        Teori manusia diciptakan dan dikembangkan oleh Douglas McGregor di di Sloam School of Management MIT pada tahun 1960 yang telah digunakan dalam menejemahkan sumber daya manusia,perilaku organisai, komunikasi organisasi dan perkembangan organisasi. Teori ini diungkapkan oleh Douglas McGregor yang mengemukakan strategi kepimpinan efektif dengan menggunakan konsep partisipasi.Konsep terkenal dengan menggunakan asumsi sifat manusia.
Untuk kriteria karyawan yang memiliki tipe teori X adalah karyawan dengan sifat yang tidakakan bekerja tanpa perintah, sebaliknya karyawan yang memiliki tipe teori Y akan bekerja dengan sendirinya tanpa perintah atau pengawasan dari atasannya. Tipe Y ini adalah tipe yang sudah menyadari tugas dan tanggungjawab pekerjaannya.Lebih lanjut menurut asumís teori X dari McGregor ini bahwa orang-orang ini pada hakikatnya adalah :

-Tidak menyukai bekerja

-Tidak menyukai kemauan dan ambisi untuk bertanggung jawab, dan lebih menyukaidiarahkan atau diperintah

-Mempunyai kemampuan yang kecil untuk berkreasi mengatasi masalah-masalahorganisasi.

-Hanya membutuhkan motivasi fisiologis dan keamanan saja.


Teori ERG Alderfer


    Teori ERG dikemukakan oleh Clayton Alderfer seorang psikolog asal Amerika Serikat, kelahiran 1 September 1940, dimana teori ini merupakan simplifikasi dan pengembangan lebih lanjut dari teori hirarki kebutuhan Abraham Maslow.
1.      E (Existence atau keberadaan)
2.      R (Relatedness atau hubungan)
3.      G (Growth atau pertumbuhan)
Ketiga kebutuhan pokok manusia ini diurai Aldelfer sebagai simplifikasi teori hirarki kebutuhan Abraham Maslow sebagai berikut:
1) Existence atau keberadaan adalah suatu kebutuhan akan tetap bisa hidup sesuai dengan tingkat kebutuhan tingkat rendah dari Maslow yaitu meliputi kebutuhan fisiologis dan kebutuhan akan rasa aman.
2) Relatedness atau hubungan mencakup kebutuhan untuk berinteraksi dengan orang lain. Kebutuhan ini sesuai dengan kebutuhan afiliasi dari Maslow.
3) Growth atau pertumbuhan adalah kebutuhan yang mendorong seseorang untuk memiliki pengaruh yang kreatif dan produktif terhadap diri sendiri atau lingkungan. Realisasi dari kebutuhan penghargaan dan perwujudan diri dari Maslow. 

Alderfer berpendapat bahwa pemenuhan atas ketiga kebutuhan tersebut dapat dilakukan secara simultan, artinya bahwa hubungan dari teori ERG ini tidak bersifat hirarki.
Mekanisme Kebutuhan:
·         Frustration – Regression
·         Satisfaction – Progression
Penjelasan dari sanggahan Alderfer terhadap teori hirarki Abraham Maslow adalah sebagai berikut; seseorang menurut teori Maslow akan tetap pada tingkat kebutuhan tertentu sampai kebutuhannya  terpuaskan. Sedangkan menurut teori ERG, jika kebutuhan di tingkat yang lebih tinggi buruk maka seorang individu mungkin kembali untuk meningkatkan kepuasan dari kebutuhan tingkat rendah. Ini disebut frustasi-regresi dari aspek teori ERG.
Misalnya ketika kebutuhan-pertumbuhan buruk, maka seseorang mungkin akan termotivasi untuk mencapai kebutuhan yang berkaitan dan jika ada masalah dalam mencapai kebutuhan yang berkaitan, maka dia mungkin akan termotivasi oleh kebutuhan eksistensi. Dengan demikian, frustrasi/kejengkelan dapat mengakibatkan regresi untuk kebutuhan tingkat rendah.
Sementara teori hirarki Maslow kaku karena mengasumsikan bahwa kebutuhan mengikuti hirarki spesifik dan tertib, kecuali kebutuhan tingkat rendah terpuaskan, seorang individu tidak dapat melanjutkan ke kebutuhan tingkat yang lebih tinggi, Teori ERG sangat fleksibel

Teori Pencapaian Mc Clelland
3 jenis keperluan motivasi asas
i) Keperluan terhadap kuasa
ii) Keperluan terhadap penggabungan
iii) Keperluan terhadap pencapaian.
Bekerja untuk capai matlamat. Oleh itu, keperluan terhadap pencapaian adalah sangat penting.

1.    Keperluan terhadap kuasa
Orang yang mempunyai keperluan yang tinggi terhadap kuasa begitu memberi perhatian untuk menjalankan pengaruh dan kawalan. Individu seperti ini mencari kedudukan kepimpinan.

Sifat / Tingkahlaku
  1. Mereka adalah ahli bercakap.
  2. Lantang bersuara.
  3. Keras Kepala.
  4. Banyak tuntutan.
  5. Mereka gemar mengajar orang.
  6. Bercakap di depan umum.

2.    Keperluan terhadap Penggabungan
Orang yang mempunyai keperluan yang tinggi terhadap penggabungan selalunya mencapai kenikmatan dengan dikasihi. Cenderong untuk mengelakkan rasa keciwa daripada disingkir oleh sesuatu kumpulan sosial.
Sifat / Tingkahlaku
  1. Berusaha memelihara hubungan sosial yang baik
  2. Menikmati perasaan mesra.
  3. Saling memahami.
  4. Bersedia untuk menghibur.
  5. Membantu orang dalam kesusahan.
  6. Menyenangi hubungan ramah dengan orang lain.

3.    Keperluan terhadap Pencapaian
Orang dengan keperluan terhadap pencapaian yang tinggi sangat-sangat menginginkan kejayaan pada masa yang sama teramat khuatir akan kegagalan.
Sifat / Tingkahlaku
  1. Mereka mahu dicabar.
  2. Menetapkan matlamat yang agak sukar (tetapi bukan mustahil) untuk diri mereka sendiri.
  3. Mengambil pendekatan yang realistik terhadap risiko.
  4. Lebih kepada penganalisis dan menilai masalah.
  5. Lebih gemar memikul tanggungjawab peribadi untuk melaksanakan sesuatu tugas.
  6. Menyukai maklumbalas yang tepat dan cepat terhadap prestasi mereka.
  7. Seringkali gelisah.
  8. Gemar bekerja hingga larut malam.
  9. sering kali tidak risau jika gagal (jika benar-benar terjadi)
  10. Cenderong untuk melakukan sesuatu seorang diri.
      

Teori Pengukuhan

Menurut teori pengukuhan, seseorang individu itu memulakan perhubungan dengan individulain dengan harapan akan mendapat ganjaran kepadanya. Teori pengukuhan juga mengatakansetiap individu memerlukan ganjaran bagi semua yang dilakukannya. Sebagai contoh, menurutteori ini, seseorang pekerja akan membina hubungan baik dengan ketuanya kerana diamengharapkan si ketua akan memberinya pelbagai ganjaran. Tetapi jikalau yang diterimadaripada ketuanya ialah yang sebaliknya maka si pekerja itu tidak mempunyai dorongan hendakmembina hubungan baik itu.Teori pengukuhan, setiap ganjaran berfungsi sebagai pengukuh bagi sesuatu tingkah laku.Sesuatu ganjaran itu dikatakan dapat berfungsi sebagai pengukuh positif dan pengukuh negatif.Dua fungsi pengukuh adalah :-1.

Pengukuh PositifMendorong penerima mengulangi tingkah lakunya yang positifSesetengah jenis ganjaran mendorong penerimanya mengulangi tingkah lakunya. Tingkahlaku yang diulang itu mungkin yang baik ataupun mungkin yang buruk. Ganjaran yangberfungsi dengan cara begini disebut pengukuh positif.Contoh :- Pekerja yang diberi perhatian oleh ketua apabila dia melakukan kesalahan. Lainkali, apabila si pekerja mahukan perhatian ketua dia boleh mendapatkan perhatian itudengan melakukan kesalahan.2.

Pengukuh NegatifMendorong penerima memberhentikan tingkah lakunya yang negatifSesetengah ganjaran mendorong si penerimanya memberhentikan tingkah lakunya, samaada tingkah laku itu jenis yang baik mahupun yang buruk. Ganjaran yang menimbulkankesan begini dikatakan mempunyai kesan pengukuh negatif. Pengukuh negatif berfungsimemadam sesuatu tingkah laku.Contoh :-(a)

Pekerja yang dikenakan tindakan potong gaji kerana tidak hadir kerja tanpa alasankukuh mungkin tidak akan mengulangi perbuatan itu.


Teori Ekuiti.


Teori Ekuiti merupakan salah satu teori dalam teori motivasi. Teori ekuiti diperkenalkan oleh John Stacey Adams iaitu seorang ahli psikologi tempat kerja dan perilaku. Beliau telah berjaya mengembangkan teori motivasi kerjaini  pada tahun 1963. Dalam teori ekuiti ini, ia mementingkan keseimbangan antara input dan output. Input adalah sumbangan yang diberikan dalam sesuatu tugasan atau kerja manakala output pula adalah ganjaran atau pulangan daripada apa yang diterima daripada input. Input biasanya meliputi usaha, kesetiaan, kerja keras, komitmen, kemahiran, kemampuan, fleksibiliti, toleransi, tekad, sokongan dari rakan sekerja dan pengorbanan peribadi.Manakala, output pula biasanya meliputi semua ganjaran kewangan seperti gaji, kemudahan, tatacara bersara, bonus, dan juga pujian. Dalam teori ekuitiini  juga,  ia  mengakui  bahawa  faktor  halus  dan  pembolehubah  boleh mempengaruhi penilaian antara pekerja dan majikan. Sebagai contoh, jikaseorang majikan ingin memotivasikan pekerjanya, dia boleh mengunakan teori ini dengan menyeimbangkan input dan output. Jika seorang pekerja bekerja dengan tekun, maka gaji yang diberikan juga lumayan. Dengan gaji yang tinggi ditawarkan sebagai output maka input pekerja juga dapatditingkatkan. Struktur ekuiti di tempat kerja didasarkan pada nisbah input untuk mendapatkan hasil. Apabila input semakin meningkat disebabkan output  yang  ditawarkan  maka  keadaan  ini  akan  sekaligus  akan memotivasikan seseorang. Maka, berdasarkan teori ekuiti ini, jika seseorang itu berpuas hati dengan apa yang dia telah berikan dan mendapat pulangan yang setimpal dengan apa yang telah dia sumbangkan maka di sini wujudlah keseimbangan  antara  input  dan  output.  Namun,  sekiranya  keadaan memperlihatkan seseorang yang merasakan dirinya tidak mendapat outputyang setimpal dengan apa yang telah disumbangkannya maka ia dianggap sebagai  ketidakadilan.  Sebagai  contoh,  seorang  pelajar  telah  berusaha




No comments:

Post a Comment